Wat te doen met onverwachte betalingen via mijn betaalterminal?

Beste lezer,

Ik ben geregistreerd als bedrijf in Nederland en heb onlangs een onverwachte situatie meegemaakt met mijn betaalterminal. Mijn vader heeft dit apparaat uitgeleend aan een kennis omdat diens eigen pinapparaat kapot was, zonder mij hiervan op de hoogte te stellen. Hierdoor zijn er betalingen gedaan via mijn terminal, wat resulteerde in een totaalbedrag van ongeveer 5000 euro.

Nu sta ik voor een dilemma. Moet ik dit bedrag zomaar overmaken naar de desbetreffende persoon? Of moet ik voorzichtig zijn en rekening houden met mogelijke witwaspraktijken?

Ik maak me zorgen en heb behoefte aan advies. Wat zou de beste aanpak zijn in deze situatie?

Met vriendelijke groet,

Martin

2 weken geleden
in: Bankieren
tinus1969
2 weken geleden
Om te beginnen boos worden op je vader. En heb je zelf naar die transacties gekeken?
Inekez1
2 weken geleden
Ik zou dit sowieso eerst overleggen met je boekhouder en met je bank. Los van mogelijke witwaspraktijken zul je moeten zorgen dat jouw boekhouding klopt. Je moet kunnen verantwoorden waar die 5000 euro vandaan is gekomen zonder dat jij daar diensten of goederen voor hebt geleverd. Gaat het om heel veel kleine betalingen van verschillende klanten, die samen ongeveer 5000 euro zijn? Of zijn het maar enkele grote bedragen, die ook gewoon via een tikkie of betaalverzoek geregeld hadden kunnen worden? In dat eerste geval is de kans op witwasgedoe natuurlijk niet zo groot, maar levert het jou wel administratieve rompslomp op. Tip: houd de uren bij die je kwijt bent aan het uitzoeken en regelen van alles wat met de uitleen van je apparaat te maken heeft. Die uren reken je gewoon door aan de 'huurder' van jouw apparaat.
MartinVenema
2 weken geleden
Hey Inekez1 allereerst vriendelijk bedankt voor je snelle reactie! Het zijn allemaal kleine bedragen van 8 euro oplopend tot 25 euro afkomstig van verschillende klanten (circa 250 transacties). Ja ik vind het echt een vervelende zaak, niet fijn.
tinus1969
2 weken geleden
Weet je waar je pinapparaat is gebruikt? Markt? Braderie?
MartinVenema
2 weken geleden
Het is gebruikt in een cafe / restaurant , bedankt Tinus voor je reactie!
Inekez1
2 weken geleden
Ik zou me dan over witwassen niet zo zorgen maken. Morgen even contact zoeken met boekhouder hoe je dit administratief moet afhandelen.

Geef als eerste antwoord